Olen aina rakastanut kirjoittamista. Se on minulle
vaivatonta ja iloa tuottavaa. Koska osaan myös piirtää kohtalaisesti ja olen
muutenkin melko visuaalinen ihminen, ihmiset tuntuvat lähtökohtaisesti
odottavan, että kirjoitan myös esteettisesti nätisti. – Kuinka väärässä
ovatkaan!
Minun käsialallani kirjoitetut tekstit ovat… pysäyttäviä. Nimittäin siksi, että käsialastani ei kertakaikkiaan saa selvää. En enää
juurikaan vaivaudu kirjoittamaan ostoslistoja käsin, koska mikään ei ole niin odotettavissa
olevaa kuin mieheni puhelu kaupasta: ”Siis anteeksi, mut mitähän tässä tämän
kalkkunaleikkeen alla oikein lukee…?”
Olen analysoinut käsialani omituisuutta ja päätynyt siihen,
että siihen on kaksi selitystä. Lapsena, siinä kohtaa, kun käsialan oli määrä
kehittyä, ihailin aina luokkakavereitteni käsialoja. Se kaveri, kenen kanssa
olin milloinkin, oli myös käsialaidolini. Kameleontin lailla opettelin
kirjoittamaan samalla tyylillä. Lopputuloksena siis käsiala, joka oli pitkään
hybridi kavereitteni käsialoista. Jonkinlainen oma käsiala siellä pohjalla toki
oli, mutta lopullisesti kirjoitusilmeeni meni pilalle työskennellessäni työurani
alussa toimittajana. Kun muistiinpanoja piti kirjoittaa haastattelujen keskellä
nopeasti, muokkautui käsiala vähitellen todella epäselväksi.
Vaikka käsialani on lähipiirissäni muodostunut
jonkinlaiseksi vitsiksi, jossain taka-alalla olen aina haaveillut siitä, että
kykenisin kuitenkin kirjoittamaan myös kauniisti. Törmätessäni Instagramissa
Verstas247 järjestämään sivellintussikurssiin, kysäisin puolileikilläni heiltä,
et miten on: onkohan kaunista tekstausta mahdollista oppia, jos on
lähtökohtaisesti kammottava käsiala. Kommenttini oli ilmeisesti herättänyt heidän
kiinnostuksensa, sillä sain kutsun ystävänpäivän tekstauskurssille.
Mielenkiinnosta päätin osallistua. Olisihan se mielenkiintoista nähdä, että olenko tuomittu kammotuskäsialaiseksi lopuksi
iäkseni vai voisiko käsialani muuttua edes pikkuisen nätihköksi?
Osallistuin kurssille hieman kieli poskella
-mentaliteetilla. Katselin kurssin vetäjän esimerkkikoukeroita sisäänpäin
hymähdellen: ”niin ne muut”… Avoimen uteliaasti suhtautuen kuitenkin tartuin
sivellintussiin.
Tekstauksen opettelu aloitettiin kynäasentoon tutustuen.
Sivellintussista pidetään kiinni hieman korkeammalta kuin tavallisesta kynästä.
Lisäksi kynää ei pidetä kohtisuoraan paperia kohden, vaan sivuttaissuunnassa. Tämän
asennon ansiosta sivellintussilla pystyy vuorottelemaan ohutta ja paksua
jälkeä. Kirjoitusasennon jälkeen oli vuorossa perusmuotojen tekstailua: suoraa
ja koukeroa. Kolmannessa vaiheessa opeteltiin aakkoset.
Kirjaimet piirtyivät paperille melko vaivatta. Seuraavaksi
olikin vuorossa kirjaimien yhdistely eli kirjoittaminen. Tässä kohtaa sisäinen
ehdollistumapiruni hyppäsi olkapäälle kuiskuttelemaan: ”No niin, mitäs oikein
kuvittelit? Kai nyt itsekin itsekin tiedät, mikä on lopputulos.”
Yritin
kirjoittaa ensimmäistä sanaa. Kirjaimet alkoivat taipumaan omaksi tutuksi
harakanvarvasviidakoksi. Sivusilmällä kurkin vieressä ja vastapäätä istuvia. No
niinpä tietysti. – Kaikkien muiden papereille alkoi ilmaantumaan kaunista
käsialaa. Varovasti kysäisin joltain, et ootko tehnyt tätä ennenkin. Ei ollut.
Kirjoitin ja kirjoitin. Pyysin lisää paperia. Kirjoitin
lisää. Kaikenlaisia kivoja ja oudompiakin aforismin tyyppisiä. Toivotonta.
Tekstini näytti erehdyttävästi juuri sellaiselta kuin kuvittelisi noin
seitsemän vuotiaan ensimmäisen kaunotekstin näyttävän. Sivukorvalla kuulin jonkun
harmittelevan, ettei keksi mitään kivoja sisältöjä teksteihinsä. Yes, edes jonkin
osa-alueen taidan! Itseltäni niitä potentiaalisia letkautuksia pulppusi
helposti ja vaivatta. – Mutta se ulkoasu. Paperi toisensa jälkeen siirtyi
kelvottomien pinoon. Olotilani muistutti erehdyttäväsi tunnetta, jota koin kouluaikoina
matematiikan tunneilla: en vain osaa. Jätetäänkö tähän. – Joko saa poistua
luokasta?
Päätin yrittää kuitenkin vielä kerran. Valitsin ihanan
kullanvärisen sivellintussin ja miellyttävän paksun paperin. Tekstaisin jotain
käsityöhön liittyvää. Joo: ”Elämä on suoraa ja siksakkia.” Teksti
piirtyi paperille nopeasti. Valmista! Tuijotin tekstiä epäuskoisena. Se näytti
ihan kamalalta ja kaiken lisäksi… siinä luki: ”elämä on suoraa ja sikkakkia”!
Repesin totaalisesti. Siihen kiteytyi täydellisesti tämä kurssi minun osaltani.
Eipä taida olla minun lajini.
Entä jos yrittäisin vielä?
Matkalla kotiin huomasin kuitenkin miettiväni, että käsiala on oikeasti aika iso asia. Se on kulkenut mukana koko iän ja tästä edespäinkin. Omalta kohdaltani siihen liittyy myös huonommuuden ehdollistuma. Päätin, että ei, tämä ei jää tähän. Haluan oppia kirjoittamaan kauniisti ja pääsemään yli ikäni mukana kulkeneesta ehdollistumasta.
Heti kotiin päästyäni katsoin Youtubesta muutamia videoita
aiheeseen liittyen. Let’s Minglen järjestämä kurssi antoi hyvän läpileikkauksen
tekstaamiseen, mutta varsinainen oivallukseni siihen liittyen tapahtui
videoiden myötä.
Suurimmat oivallukseni olivat seuraavat:
1) Tekstaus matka. Se on zen. Tavallisessa kirjoittamisessa
on suunta koko ajan eteenpäin. On tarve saada kirjoitettua ja saatettua loppuun
se, minkä on aloittanut. Sivellintekstauksessa jokainen kirjain on oma arvokas
elementtinsä. Oleellisinta on pysähtyä jokaisen kirjaimen kohdalla. Jokainen
kirjain on oma pieni taideteoksensa. Se, että kirjaimista muodostuu vähitellen sana,
on tavallaan sivuseikka. Unohda kiire. Tee hitaasti ja rauhassa.
2) Sivellintekstaukseen tulee asennoitua enemmän piirtämisenä
ja maalaamisena kuin kirjoittamisena. Näin tekemisestä tipahtaa pois kaikki
omaan käsialaan liittyvä ehdollistuma.
Näine mietteineni tartuin sivellintussiin seuraavana aamuna
ja sitä seuraavana. Harjoittelin ja harjoittelin. Huomasin, että ehkä minun
onkin mahdollista kehittyä tässä. En ehkä olekaan aivan toivoton tapaus.
Viivani on edelleen vielä hataraa ja epävakaata, mutta se
johtuu osittain myös siitä, että nykyisin kynää tulee käytettyä yleisesti
ottaen hyvin vähän. Harjoitukset jatkuvat. Olen päättänyt oppia tämän lajin. Ja
jos vertaan kurssituotoksiani kotonani viikonloppuna tekemiini, kehitystä on
tapahtunut jo ihan muutamassa päivässä. Hiphei! Mikään ei ole iloa tuottavampaa
kuin oppia jotain ihan uutta ja romuttaa omat luutuneet ehdollistumansa.
Kurssilla opittua:
- Tussilla on iso merkitys. Sivellintusseja on sekä kovia että pehmeitä. Lisäksi on olemassa vettä sisältäviä siveltimiä, joita käytetään yhdessä akvarellivärien kanssa. Tussien laadussakin on eroja, mutta on myös makuasia, luontuuko tekstaus paremmin kovalla vai pehmeällä tussilla.
- Paperivalinnalla on iso merkitys. Tussi liikkuu aivan eri tavalla esimerkiksi liukkaan tulostinpaperin pinnalla vrs. akvarellipaperi.
- Kirjaimet tehdään pääosin kerralla, tussia nostamatta. Jälkeä voi kuitenkin korjailla ja viimeistellä jälkikäteen.
- Paksujen ja ohuiden viivojen logiikka on tärkeä. Eli se, kuinka viiva elää tekstiä tehdessä: logiikan tulisi olla sama alusta loppuun saakka.
- Tekstaamisen tueksi kannattaa ainakin alkuun piirtää tukiviivat, jotta kirjaimista tulee saman korkuisia.
Mikä Verstas 247?
Verstas 247 on uudenlainen käsitöiden harrastuspaikka. Se
määrittelee itsensä käsitöiden treenipaikaksi. Verstas 247 järjestää paljon
erilaisia kursseja, mutta siihen voi liittyä myös jäseneksi samaan tapaan kuin
kuntosalille. Jäsenyyden myötä treenisalilla on lupa harrastaa vaikka
seitsemänä päivänä viikossa ja vuorokauden ympäri. – Heaven on Earth, milteipä.
Mikä on sulla ollut viimeisin itse tekemiseen liittyvä en
osaa -ehdollistuma, jonka olet saanut murennettua tai jonka haluaisit muuttaa?
Viime vuonna innostuttuani ensin bujoilusta ja sitten kalenterituunauksesta, ihailin kauniisti tehtyjä sivuja sekä kirjoituksia. Osallistuin myös kansalaisopiston brush painting- kurssille. Opin, että harjoitus tekee mestarin tässäkin eikä kukaan ole seppä syntyissään. Olin odottanut jotain valaistumista, että kurssin käytyäni tekstaisin kauniisti tuosta vaan. Tämäkin on tekniikka laji ja välineillä on väliä. Kyllähän tässä silti aika nopeasti huomaa kehityksen jos jaksaa harjoitella. Pitäisikin taas pitkästä aikaa:)
VastaaPoista